Lichaamsbeweging kan het risico op chronische lage rugpijn verminderen

Links / Bestanden

Regelmatig bewegen, zoals wandelen of intensief sporten, kan het risico op chronische lage rugpijn met wel 16% verminderen, volgens een nieuwe review van vroegere studies.

In het verleden was het niet duidelijk of lichaamsbeweging lage rugpijn voorkomt, of of mensen zonder rugpijn meer geneigd zijn om te bewegen, noteerden de onderzoekers in een paper die op 14 juni online werd gepubliceerd in de British Journal of Sports Medicine.

Om uit te zoeken wat het eerst komt, analyseerde het reviewteam de gegevens van 36 studies die bijna 160.000 personen volgden die geen rugpijn hadden in het begin.

"Systematische reviews van klinische studies suggereren dat lichaamsbeweging de intensiteit van lage rugpijn en recidieven vermindert. Bovendien suggereert de huidige review dat sporten of andere ontspanningsactiviteiten ook beschermen tegen de ontwikkeling van chronische lage rugpijn," verklaarde de hoofdauteur Dr. Rhaman Shiri, onderzoeker aan het Finnish Institute of Occupational Health in Helsinki, via email aan Reuters Health.

Om de definities van de verschillende studies te standaardiseren, telden Shiri en een collega alle niet-werk-gerelateerde fysieke inspanningen, waaronder stappen en trappen oplopen, als fysieke activiteit naast sporten of andere vormen van intentionele inspanningen. De mensen werden als actief beschouwd als ze een dergelijke fysieke activiteit minstens een- of tweemaal per week deden gedurende minstens 30 tot 60 minuten, of als ze zich in de middelste of hoogste categorie van totale fysieke activiteit binnen hun studiegroep bevonden.

De onderzoekers vonden dat voor matig actieve en zeer actieve personen het risico op de ontwikkeling van chronische lage rugpijn respectievelijk 14% en 16% lager was dan voor mensen in de minst actieve categorie.

Chronische lage rugpijn werd gedefinieerd als pijn die minstens 3 maanden of langer aanhield, of pijn gedurende meer dan 30 dagen tijdens de laatste 12 maanden.

Voor acute of occasionele lage rugpijn echter, leken de niveaus van fysieke activiteit geen verschil uit te maken in risico. Dit was ook het geval voor ziekenhuisopnames of ziekteverlof gerelateerd aan lage rugpijn.

Beperkingen van de review zijn, volgens de auteurs, het feit dat sommige studies geen rekening hielden met factoren die de resultaten konden beïnvloeden, zoals werk-gerelateerde fysieke inspanning, depressie of roken, die allemaal geassocieerd zijn met onvoldoende lichaamsbeweging en risico op lage rugpijn.

Er waren ook te weinig oudere of zeer jonge volwassenen om te bepalen of het blijkbaar beschermend effect van lichaamsbeweging geldt voor alle leeftijdsgroepen. Oudere mensen zijn bijvoorbeeld meer geneigd om inactief te zijn als gevolg van rugpijn, noteerden de auteurs.

Mensen beseffen steeds meer dat ze moeten bewegen, verklaarde Dr. Joel Press in een telefonisch interview aan Reuters Health.

"We zijn gemaakt om te bewegen. We zijn absoluut niet gemaakt om stil te zitten, en ik denk dat deze studie dat bevestigt. Het is een grote studie die veel mensen bestudeerde," verklaarde Press, hoofd psychiatrie aan het Hospital for Special Surgery in New York.

Gewoonlijk adviseert Press mensen die reeds rugpijn hebben, om zo weinig mogelijk te zitten en weinig belastende activiteiten te doen zoals wandelen.

"Over het algemeen start ik met weinig belastende activiteiten zoals wandelen. Zwemmen is een andere weinig belastende activiteit die je rug minder belast, maar waarmee je toch cardiovasculaire conditie krijgt en veel beweging hebt," verklaarde Press, die niet betrokken was bij de huidige studie.

Het zou best zijn om niet te starten met sporten die gepaard gaan met veel draaien en keren, zoals golf, baseball en tennis tenzij je voorzorgen neemt om niet in de positie te komen waar je de rugpijn verslecht, noteerde hij.

"Het belangrijkste is, denk ik, dat als je een activiteit doet en als de pijn verergert telkens als je de activiteit doet, je slechter af bent dan ervoor," aldus Press.

"Als je een activiteit doet en je hebt weinig pijn erna en je voelt je goed later die dag, en de volgende dag is het niet slechter, dan zou ik zeggen: doe verder, je bent goed bezig."

Bron:  - MediQuality 07.07.17 - Br J Sports Med 2017

Auteur: Shereen Lehman

 

Deel dit bericht

Met dank aan onze partners